Hoe je de overstap naar een nieuwe IT-omgeving behapbaar maakt? Met deze aanpak...

Gepubliceerd op 30 december 2021 Leestijd : 4 minuten

IT, kosten, de cloud, een nieuw applicatielandschap. Hoe houd je de overstap in de hand, zowel qua kosten als qua projectomvang? In dit blog geven we je een aantal praktische tips

Dat IT aan verandering onderhevig is weten we allemaal. Maar hoe vind je nu de juiste balans tussen die spannende verandering en het werkbaar houden van de dagelijkse gang van zaken? Hoe maak je de overstap naar een nieuwe IT-omgeving behapbaar? En, ook niet onbelangrijk, hoe houd je de verhouding tussen de kosten en de geboden oplossing in balans?

Haal hakken uit het zand

Wanneer er verandering op stapel is dan heb je, binnen een organisatie, áltijd mensen die bijna als vanzelf hun hakken in het zand zetten. Want verandering is eng (denken ze) en ze hebben het toch altijd op deze manier gedaan en dat gaat toch goed? (vinden ze). Besteed daarom bij een gewenste IT-verandering, eerst en vooral aandacht aan je stakeholders. Liefst samen met een professionele partner die al veel vaker met dit bijltje heeft gehakt. Betrek bijvoorbeeld de superusers (vaak de applicatiebeheerders) van een team bij het project. Waar lopen zij op dit moment tegenaan in hun dagelijkse praktijk? Wat zouden zij graag anders zien waardoor het werk beter en soepeler verloopt? Door vanuit elk niveau, vanuit elke afdeling mensen te betrekken bij je IT-project, voorkom je dat het een IT-feestje wordt dat door te weinig mensen gedragen wordt na oplevering. Een ander voordeel van het aanhaken van mensen bij de verandering, is dat ze vanuit eigen invalshoeken feedback kunnen geven.

Iedereen kijkt vanuit eigen vizier naar de wedstrijd

Zo geeft een hr-manager andere input over de wensen rondom werken in de cloud, dan de helpdeskmedewerker dit doet. En de algemeen directeur zal ook weer vanuit het eigen vizier naar de cloudoplossing kijken, terwijl de controller zich weer zorgen maakt over totaal andere zaken. Het een is daarbij nadrukkelijk niet belangrijker dan het andere. Waar het om gaat is dat mensen gehoord en gezien worden en dat hun feedback of terugkoppeling over een bepaalde verandering serieus genomen wordt. Zie dit als een cadeautje, want zij die hun mond houden lijken in te stemmen terwijl ze op een later tijdstip alsnog hun hakken in het zand kunnen zetten. Of, zonder mening, op een vrij passieve manier met het nieuwe systeem, of die nieuwe cloudoplossing aan de slag gaan. Je wilt, als proactieve, vooruitstrevende organisatie, die in is voor de toekomst, juist die mensen die positief-kritisch onderbouwd zéggen wat ze vinden van een nieuw systeem, nieuwe werkwijze of bepaalde cloudoplossing. Want dat maakt je organisatie beter.

Bepaal je stip op de horizon

Wanneer je, samen met je strategisch ICT-partner, eenmaal die stip op de horizon bepaald hebt dan voelt een project vaak enorm. Wij leren onze klanten juist om het stapje voor stapje uit te rollen, steeds met die stip op de horizon in het achterhoofd. En wanneer je dan op die manier, samen met je stakeholders, met een grootschalig IT-project aan de slag gaat, dan bereik je stukje bij beetje je doel. Ook die efficiënte manier van werken draagt bij aan het in de perken houden van de kosten die een dergelijke transitie met zich meebrengt. Wil je er meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Of misschien ben je benieuwd naar wat anderen over ons zeggen? Hoe dan ook, we horen graag van je en wensen je veel succes toe.

Neem contact op